donderdag 16 juni 2011

ding 22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Ik heb een aantal artikelen gelezen. In het nederlands gaat dat wat makkelijker dan in het engels, maar het is duidelijk. Willen we als bibliotheek aantrekkelijk blijven, dan zullen we er alles aan moeten doen om mensen te trekken. Het web biedt daartoe vele mogelijkheden. Niet alleen voor de vaste bezoeker van de bibliotheek, maar ook voor de personen die het liever via de computer doen zijn er genoeg mogelijkheden om het voor iedereen aantrekkelijk te maken. Bibliotheek 2.0: een kijkje achter de schermen, maakt dit allemaal wel duidelijk. Er wordt zelfs gesproken over een 11 dingen voor docenten of een 15 dingen voor ambtenaren. Ook voor ouders en kinderen kan er een 23 dingen  cursus komen. Als aanvulling op alles wat de bibliotheek kan  bieden is dit idee wel goed. Iedereen wordt dan wat bekender met alles wat er via web2.0 te ontdekken valt. Of er personen zijn die een van deze drie cursussen willen gaan volgen weet ik niet.Wel ben ik van mening, dat het voor de leden overzichtelijk moet zijn via welke site ze hun informatie kunnen opvragen. Zelf heb ik nog een site gevonden over bibliotheek2.0.: janklerk.net. Hij heeft het onder andere over het inzetten van kennis van de klant. Dat is natuurlijk wel zo. Hoe meer mensen de computer gebruiken om informatie/boeken/dvd's ed. op te zoeken hoe meer die mensen ontdekken. Als bibliotheekmedewerker weet je ook niet alles op dit gebied, dus inbreng van klanten is dan altijd welkom. We kunnen dan zelf gaan kijken of we met de door hun verstrekte informatie iets kunnen ja of nee. Wat ik ook nog las was, dat we de bibliotheek niet langer als "opslagplaats" van boeken moeten zien, maar als een  centrum voor debat, cultuur en levenslang leren. Een gezellige ontmoetingsplaats, waar je met je krantje, je kopje koffie/thee lekker kunt zitten, waar je je mail kunt bekijken, informatie op kunt zoeken of toch lekker even in een tijdschrift bladert en waar je ook mensen treft om even mee te praten......Veel is mogelijk binnen de bibliotheek.

1 opmerking:

  1. Hoi Islandgirl,

    Goed geschreven blog!
    Misschien is inderdaad het opzetten van een online klantenpanel een mogelijkheid om de kennis van je klanten in te zetten.

    Mooie beschrijving van de huidige functie van de bibliotheek.
    Iets om flink aan te blijven werken!

    Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen