donderdag 16 juni 2011

ding 21 Aquabrowser my discoveries e.a. sociale bibliotheekcatalogi

Ik heb de verschillende mogelijkheden bekeken en vind zelf dat je via de aquabrowser en worldcat prima kan zoeken. My discoveries vind ik niet zo goed, want je moet in een lange lijst zoeken naar een onderwerp. Het zou handiger zijn als er een zoekregel boven aan zou staan. Uiteindelijk kom je via my discoveries en je gevonden boek o.i.d. toch terug bij de aquabrowser. Als je bijvoorbeeld op schrijver hebt gezocht, vind je daar meer boeken van die schrijver. Mijn voorkeur gaat uit naar de aquabrowser. Ook bibliotheek.nl. is een prima site om titels en onderwerpen te zoeken. De openbare bibliotheek Amsterdam heeft een  uitgebreide site. De homepage vind ik niet zo mooi. Ik heb een aantal onderwerpen bekeken. Zo hebben ze daar een vertelmuur. Dat ziet er leuk uit. Verschillende beeldschermen met filmpjes die getoond worden. Je kan kiezen uit diverse onderwerpen: verhalen van mensen uit de buurt, of andere landen etc. Leuk geheel. Kreeg alleen een beetje een museum gevoel. Onderwerpen als e-books (ook via i-pod of i-phone) en reizenplein zijn ook leuk om te bekijken. Er zijn voor de bibliotheken dus mogelijkheden genoeg om er voor te zorgen dat mensen toch naar de bibliotheek blijven gaan.

1 opmerking:

  1. Hallo Islandgirl,

    My Discoveries vind je ook in onze eigen catalogus. Na het aanmaken van een account kun je eigen lijsten samen stellen. Leners die in onze "oude" catalogus gebruik maakten van de functie Favorieten kun je nu op deze mogelijkheid wijzen.

    Ik heb ook even een kijkje genomen in de bibliotheek van Amsterdam.
    Leuk die vertelmuur!

    Groet Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen